20101219. Från 15 år. Längd 1 tim 1 min
Denna film har för tillfället ingen inplanerad föreställning på våra biografer.
Från 15 år
1 tim 1 min
Tisdagen den 24 maj avslutas vårens program på Film i Samtidskonsten med fyra filmer av den franska konstnären Camille Henrot.
Konstnären Camille Henrot (f. 1978 i Paris) bor och arbetar i Berlin och New York. Hon rör sig sömlöst mellan film, måleri, teckning, arbete i brons, skulptur och installation. Ofta flyter de olika uttrycken in i varandra. Hon hämtar inspiration i litteratur, psykoanalys, sociala medier, kulturantropologi, självhjälp och vardagens banalitet för att ställa frågor kring vad det betyder att leva i en alltmer upp- och sammankopplad och överstimulerad värld. Hon har vunnit Silverlejonet i Venedig, och haft separatutställningar världen över. Under 2022 ställer hon bland annat ut på Munchmuseet i Oslo.
CYNOPOLIS
Camille Henrot
Cynopolis, 2007-2009
Video, Super 8 film and DVDCAM, 10'
I Cynopolis följer kameran en flock vildhundar som har intagit Sakara, platsen där de första pyramiderna en gång restes. Dessa bilder klipps ihop med arkeologiska utgrävningar, arbetarnas gester och rörelser, och bilder av kvinnor som arbetar med att sortera sopor i utkanten av Kairo. Filmen väcker frågor kring vad vi vi bevarar av vårt förflutna, och vad vi gör oss av med. Är det vi ser en gammal semesterfilm, en rytmisk lek med bilder eller en historisk dokumentation?
THE STRIFE OF LOVE IN A DREAM
Camille Henrot
The Strife of Love in a Dream, 2011
Video, 11: 40 minutes
The Strife of Love in a Dream är inspirerad både av Karl Jungs idé om Indien som en ”drömlik värld” och Sudhir Kadars tankar om Indien som ”västvärldens undermedvetna”. Den tar utgångspunkt i etnografi, antropologi och fotografiets exotiserande funktion, ämnen som Henrot ofta återkommer till. Filmen flätar ihop flera olika element – en pilgrimsfärd, produktionen av ångestdämpande medicin, hur gift utvinns ur en orm – och berättar en historia om kulturell identitet i förändring. Mot en bakgrund av det koloniala förflutna blir filmen en motvikt till den teoretiska separationen mellan öst och väst.
DEEP INSIDE
Camille Henrot
Deep Inside, 2005
Video, felt-tip on film, 7 minutes
Deep Inside förvandlar en porrfilm till en melankolisk kärleksballad. Det är en av Henrots tidigaste experimentfilmer, där hon omsorgsfullt ritat och etsat direkt på filmnegativen. De explicita scenerna göms därmed delvis bakom animerade teckningar som berättar om en förlorad kärlekshistoria. Den långsamma pulserande musiken, komponerad av Benjamin Morando and Nicolas Ker, framstår som ett rop efter kärlek.
FILM SPATIAL
Camille Henrot
Film Spatial, 2007
16mm film transferred to Digital Betacam, 15 minutes
Camille Henrot filmar med 16-millimeterfilm hemma hos arkitekten och utopisten Yona Friedman. Film Spatial är en vandring genom hans fysiska rum såväl som hans idévärld, där många små mikrohändelser ges större vikt än en enskild stort ögonblick. I takt med att en dialog utvecklar sig mellan Henrot och Friedman om film, teknologi och den kreativa processen, förskjuts perspektivet mer och mer till Friedmans hund Baltkis, som står i centrum för hans känslomässiga och konceptuella värld.
© ADAGP Camille Henrot. Courtesy of the artist and kamel mennour, Paris/London