1969. Från 15 år. Längd 1 tim 28 min
Inga biografer eller föreställningar tillgängliga för valt datum.
Från 15 år
Eng.
Fr.
1 tim 28 min
"Man skapar inte genom att lägga till utan genom att dra ifrån" lyder en av aforismerna i Robert Bressons bok Anteckningar om filmkonsten (1975). Enligt honom finns det alldeles för mycket mening i en bild, så han försöker tömma den på betydelser. Titelfigurens självmord i filmens inledning skildras med väldigt enkla medel: ett bord som välter, en gungstol i rörelse på en balkong, en bild på en vit sjal som singlar ner genom luften samt en bil som bromsar in framför en död kvinna på marken. Dessa detaljer och det vi hör på ljudspåret får oss att ana hela händelsen, fast vi bara fått ta del av olika fragment i bild och ljud.
Bressons första färgfilm är baserad på en novell av Fjodor Dostojevskij och både börjar och slutar med döden. Han klipper kontinuerligt fram och tillbaka mellan bilden på en död kvinna i nuet och en levande kvinna i det förflutna. På detta sätt experimenterar Bresson med flashbackstrukturen och åskådarens perception av tiden. Vi får se kvinnans förhållande till en pantlånare vilket etableras med den ojämlika ekonomiska balansen könen emellan. Fastän filmen hade premiär året efter majrevolten 1968, så hänvisas inte explicit till händelserna. Ändå tycks En ljuv kvinna fånga något av tidsandan och besvikelsen över uteblivna förändringar.